Ako na nebu, uz oblake, tražite i avion koji je u mnogočemu obilježio zrakoplovstvo, ne samo vojno nego i općenito, onda je to svakako Boeing B-52! Neka njegova tehnička i aerodinamična rješenja bila u to vrijeme vrlo revolucionarna. U biti, svi su Boeingovi bombarderi unosili neka revolucionarna rješenja u svijet zrakoplovstva!
Američki bombarder Boeing B-52 definitivno je jedna od ikona ratnog zrakoplovstva, avion koji je sudjelovao u najmanje šest otvorenih oružanih sukoba, a neizravno je bio ključan faktor u mnogim krizama kao sredstvo strateškog odvraćanja. Po medijima se često može naći podatak da je on najdugovječniji borbeni avion te da ove godine puni 71 godinu operativne službe, a da će ostati aktivan do najmanje 2050.! Stvarno impresivno u svijetu u kom se vojna tehnologija mijenja divovskim koracima.
Krajem četrdesetih i početkom pedesetih godina prošlog stoljeća, a prije razvoja interkontinentalnih balističkih raketa, svjetske velesile, SSSR i USA počinju razvijati teške strateške bombardere s mlaznim pogonom. Nakon nekoliko pokušaja i promašaja, raznih kombinacija elisnog i mlaznog pogona, početkom pedesetih godina prošlog stoljeća Boeing radi dva prototipa teškog strateškog bombardera pokretanog s osam mlaznih motora pod nazivima XB-52 i YB-52. Koncept se pokazuje dobrim, Boeing dobiva posao i 1954. godine radi tri serijske verzije B-52A koje koriste samo za testiranja. Osam godina kasnije, 22. listopada 1962. godine, s proizvodne trake izlazi zadnji, 744. primjerak B-52 verzije H.
Ako prebrojite slova, od A do H, lako je zaključiti da nove verzije B-52 izlaze na godišnjoj bazi! Evo prikaza njegova razvoja.
B-52-A (1954.)
Prva serijska proizvodnja, napravljena su samo tri primjerka koji se koriste uglavnom za testiranja. Imali su kraći trup i slabije motore (turbomlazni Pratt & Whitney J57-P-1W potiska ~44,5 kN s wet power) od kasnijih primjeraka (F i potonji). Operativni domet mu je bio ograničen.
B-52A. Izvor: Wikidata
B-52B (1955.)
B-52B je bio prva prava operativna verzija s većim dometom te boljim radarskim i navigacijskim sustavom. Uvedena je i sposobnost nošenja nuklearnog oružja. Neki su modificirani za izviđanja (RB-52B).
B-52B. Izvor: Airhistory.net
B-52C (1956.)
Dobiva veće spremnike goriva čime se povećava domet te veći kapacitet nošenja bombi. Uz to, posada dobiva bolju zaštitu. Dobiva i nove turbomlazne motore Pratt & Whitney J57-P-19W potiska ~44,5 kN.
B-52C. Izvor: TWZ
B-52D (1956. – 1957.)
Verzija posebno prilagođena za nošenje konvencionalnih bombi i intenzivno je korišten u Vijetnamskom ratu. Dobiva i nosače bombi ispod krila te bolju obrambenu opremu.
B-52D. Izvor: Historynet
B-52E (1957.)
Modernizacija elektroničkog sustava za navigaciju i bombardiranje (AN/ASQ-38) koji je imao problem s pouzdanošću te je kasnije dobio poboljšanja.
B-52E. Izvor: Airhistory.net
B-52F (1958.)
Dobiva snažnije turbomlazne motore J57-P-43W potiska ~49,8 kN koji su i manji potrošači goriva. Uz to su mu poboljšane performanse pri uzlijetanju s većim teretom.
B-52F. Izvor: National Museum Of The Air Force
B-52G (1959.)
Ova verzija dobiva velike strukturne promjene, ponajviše vidljive u nižem vertikalnom stabilizatoru te novim unutrašnjim spremnicima goriva. Uz to dobiva i novi sustav upravljanja i obrane. Ova verzija čini okosnicu strateških bombarderskih snaga do kraja Hladnog rata. Ima mogućnost nošenja krstarećih raketa AGM-86 ALCM.
B-52G. Izvor: Wikipedia
B-52H (1961. do danas)
Trenutno je ovo jedina aktivna verzija s efikasnijim i tišim turboventilatorskim motorima TF33-P-3. Repni top je zamijenjen radarom u sprezi s vođenim sustavima obrane. Integrirani su krstareći i nuklearni projektili (npr. AGM-129, AGM-86) te ima kontinuirane nadogradnje avionike, sustava za elektroničko ratovanje, komunikacije itd.
B-52H. Izvor: Air & Space Forces Magazine
Planovi za modernizaciju (do 2030-ih)
B-52H se planira zadržati barem do 2050-tih uz nove motore Rolls-Royce F130. Planira se i nova digitalna avionika, radar (AN/APG-79), moderniziranje kokpita itd.
Usporedna tablica: B-52A do B-52H
Verzija |
God. |
Motori |
Raspon krila [m] |
Duljina [m] |
Visina [m] |
MTOW* [t] |
Posebnosti / promjene |
B-52A |
1954. |
8× J57-P-1W |
56,4 |
48,5 |
12,4 |
~204 |
Prototip, testna serija; kraći trup |
B-52B |
1955. |
8× J57-P-1W |
56,4 |
48,5 |
12,4 |
~204 |
Prva operativna verzija; nuklearna misija |
B-52C |
1956. |
8× J57-P-19W |
56,4 |
48,5 |
12,4 |
~219 |
Veći spremnici za gorivo, bolje kamuflaže |
B-52D |
1956. |
8× J57-P-19W |
56,4 |
48,5 |
12,4 |
~219 |
Masovna konvencionalna bombardiranja (Vijetnam), dodatni prostori za bombe |
B-52E |
1957. |
8× J57-P-19W |
56,4 |
48,5 |
12,4 |
~219 |
Novi sustavi za navigaciju i nišanjenje |
B-52F |
1958. |
8× J57-P-43W |
56,4 |
48,5 |
12,4 |
~229 |
Jači motori, bolje performanse |
B-52G |
1959. |
8× J57-P-43W |
56,4 → 56,0 |
47,5 |
11,2 |
~229 |
Kraći rep, unutarnji tankovi, niži vertikalni stabilizator |
B-52H |
1961. |
8× TF33-P-3 |
56,4 |
48,5 |
12,4 |
~229 |
Moderni turboventilatori, krstareće rakete, novi radar i obrana |
*MTOW – maximal take off weight, najveća poletna masa
Sukobi u kojima je B-52 sudjelovao
Rang |
Avion |
Tip |
Procijenjeni broj sukoba |
Primjeri sukoba |
1. |
MiG-21 |
Lovački presretač |
30+ |
Vijetnam, Bliski istok, Afrika, Balkan |
2. |
F-4 Phantom II |
Lovačko-bombarderski |
15+ |
Vijetnam, Jom Kipur, Iran-Irak |
3. |
F-16 Fighting Falcon |
Višenamjenski lovac |
10+ |
Libanon, Irak, Afganistan, Sirija |
4. |
F-15 Eagle |
Lovac za prevlast u zraku |
5–7 |
Bliski istok, Irak, Sirija |
5. |
B-52 Stratofortress |
Strateg. bombarder |
6 potvrđenih |
Vijetnam, Irak (1991 i 2003), Afganistan, Srbija |
6. |
Su-27 / Su-30 |
Lovac / višenamjenski |
~5 |
Gruzija, Etiopija, Ukrajina |
7. |
A-4 Skyhawk |
Lovačko-bombarderski |
5–6 |
Vijetnam, Falklandi, Jom Kipur |
8. |
F-117 Nighthawk |
Stealth jurišni avion |
3–4 |
Panama, Irak, Srbija |
9. |
A-10 Thunderbolt II |
Jurišni avion |
3+ |
Irak, Afganistan |
10. |
Mirage III/5/2000 |
Lovačko-bombarderski |
3–5 |
Izrael, Pakistan, Falklandi |
Dragi čitaoče, činjenica je da koncept bombardera B-52 u vrijeme pisanja ovog članka ima 71, a ako uključimo i prototipove čak 73 godine, ipak su ove zadnje, trenutno operativne verzije nešto mlađe. Današnji bombarderi B-52H imaju između 63 i 64 godine, ovisno o godini proizvodnje. Bez obzira, 73 ili 64, to su ipak impozantne godine službe za jedan borbeni avion! I na kraju, svi članovi posada B-52H su mlađi od aviona na kojima lete, a mnogima su očevi rođeni kada je zadnji B-52H sišao s proizvodne trake!
Naslovna fotografija izvor: War On The Rocks