Popularna znanost

Koliko je stvarno star B-52?

25.04.2025.

autor: Nebojša Subanović uz pomoć ChatGPT-a

Ako na nebu, uz oblake, tražite i avion koji je u mnogočemu obilježio zrakoplovstvo, ne samo vojno nego i općenito, onda je to svakako Boeing B-52! Neka njegova tehnička i aerodinamična rješenja bila u to vrijeme vrlo revolucionarna. U biti, svi su Boeingovi bombarderi unosili neka revolucionarna rješenja u svijet zrakoplovstva!

Američki bombarder Boeing B-52 definitivno je jedna od ikona ratnog zrakoplovstva, avion koji je sudjelovao u najmanje šest otvorenih oružanih sukoba, a neizravno je bio ključan faktor u mnogim krizama kao sredstvo strateškog odvraćanja. Po medijima se često može naći podatak da je on najdugovječniji borbeni avion te da ove godine puni 71 godinu operativne službe, a da će ostati aktivan do najmanje 2050.! Stvarno impresivno u svijetu u kom se vojna tehnologija mijenja divovskim koracima.

Krajem četrdesetih i početkom pedesetih godina prošlog stoljeća, a prije razvoja interkontinentalnih balističkih raketa, svjetske velesile, SSSR i USA počinju razvijati teške strateške bombardere s mlaznim pogonom. Nakon nekoliko pokušaja i promašaja, raznih kombinacija elisnog i mlaznog pogona, početkom pedesetih godina prošlog stoljeća Boeing radi dva prototipa teškog strateškog bombardera pokretanog s osam mlaznih motora pod nazivima XB-52 i YB-52. Koncept se pokazuje dobrim, Boeing dobiva posao i 1954. godine radi tri serijske verzije B-52A koje koriste samo za testiranja. Osam godina kasnije, 22. listopada 1962. godine, s proizvodne trake izlazi zadnji, 744. primjerak B-52 verzije H.

Ako prebrojite slova, od A do H, lako je zaključiti da nove verzije B-52 izlaze na godišnjoj bazi! Evo prikaza njegova razvoja.

 

B-52-A (1954.)

Prva serijska proizvodnja, napravljena su samo tri primjerka koji se koriste uglavnom za testiranja. Imali su kraći trup i slabije motore (turbomlazni Pratt & Whitney J57-P-1W potiska ~44,5 kN s wet power) od kasnijih primjeraka (F i potonji). Operativni domet mu je bio ograničen.

 

B-52A. Izvor: Wikidata

 

B-52B (1955.)

B-52B je bio prva prava operativna verzija s većim dometom te boljim radarskim i navigacijskim sustavom. Uvedena je i sposobnost nošenja nuklearnog oružja. Neki su modificirani za izviđanja (RB-52B).

            

B-52B. Izvor: Airhistory.net

 

B-52C (1956.)

Dobiva veće spremnike goriva čime se povećava domet te veći kapacitet nošenja bombi. Uz to, posada dobiva bolju zaštitu. Dobiva i nove turbomlazne motore Pratt & Whitney J57-P-19W potiska ~44,5 kN.

 

B-52C. Izvor: TWZ 

 

B-52D (1956. – 1957.)

Verzija posebno prilagođena za nošenje konvencionalnih bombi i intenzivno je korišten u Vijetnamskom ratu. Dobiva i nosače bombi ispod krila te bolju obrambenu opremu.

 

B-52D. Izvor: Historynet

 

B-52E (1957.)

Modernizacija elektroničkog sustava za navigaciju i bombardiranje (AN/ASQ-38) koji je imao problem s pouzdanošću te je kasnije dobio poboljšanja.

 

B-52E. Izvor: Airhistory.net

 

B-52F (1958.)

Dobiva snažnije turbomlazne motore  J57-P-43W potiska ~49,8 kN koji su i manji potrošači goriva. Uz to su mu poboljšane performanse pri uzlijetanju s većim teretom.

 

B-52F. Izvor: National Museum Of The Air Force

 

B-52G (1959.)

Ova verzija dobiva velike strukturne promjene, ponajviše vidljive u nižem vertikalnom stabilizatoru te novim unutrašnjim spremnicima goriva. Uz to dobiva i novi sustav upravljanja i obrane. Ova verzija čini okosnicu strateških bombarderskih snaga do kraja Hladnog rata. Ima mogućnost nošenja krstarećih raketa AGM-86 ALCM.

 

B-52G. Izvor: Wikipedia

 

B-52H (1961. do danas)

Trenutno je ovo jedina aktivna verzija s efikasnijim i tišim turboventilatorskim motorima TF33-P-3. Repni top je zamijenjen radarom u sprezi s vođenim sustavima obrane. Integrirani su krstareći i nuklearni projektili (npr. AGM-129, AGM-86) te ima kontinuirane nadogradnje avionike, sustava za elektroničko ratovanje, komunikacije itd.

 

B-52H. Izvor: Air & Space Forces Magazine

 

Planovi za modernizaciju (do 2030-ih)

 

B-52H se planira zadržati barem do 2050-tih uz nove motore Rolls-Royce F130. Planira se i nova digitalna avionika, radar (AN/APG-79), moderniziranje kokpita itd.

 

Usporedna tablica: B-52A do B-52H

 

Verzija

God.

Motori

Raspon krila [m]

Duljina [m]

Visina [m]

MTOW* [t]

Posebnosti / promjene

B-52A

1954.

8× J57-P-1W

56,4

48,5

12,4

~204

Prototip, testna serija; kraći trup

B-52B

1955.

8× J57-P-1W

56,4

48,5

12,4

~204

Prva operativna verzija; nuklearna misija

B-52C

1956.

8× J57-P-19W

56,4

48,5

12,4

~219

Veći spremnici za gorivo, bolje kamuflaže

B-52D

1956.

8× J57-P-19W

56,4

48,5

12,4

~219

Masovna konvencionalna bombardiranja (Vijetnam), dodatni prostori za bombe

B-52E

1957.

8× J57-P-19W

56,4

48,5

12,4

~219

Novi sustavi za navigaciju i nišanjenje

B-52F

1958.

8× J57-P-43W

56,4

48,5

12,4

~229

Jači motori, bolje performanse

B-52G

1959.

8× J57-P-43W

56,4 → 56,0

47,5

11,2

~229

Kraći rep, unutarnji tankovi, niži vertikalni stabilizator

B-52H

1961.

8× TF33-P-3

56,4

48,5

12,4

~229

Moderni turboventilatori, krstareće rakete, novi radar i obrana

 

*MTOW – maximal take off weight, najveća poletna masa

 

Sukobi u kojima je B-52 sudjelovao

  1. Vijetnamski rat (1965.–1973.)
    Prvi borbeni angažman B-52 dogodio se tijekom Vijetnamskog rata, gdje je avion sudjelovao u operacijama poput Arc Light  i Linebacker II, izvodeći masovna bombardiranja s ciljem podrške kopnenim snagama i slabljenja neprijateljskih pozicija.
     
  2. Zaljevski rat (1991.)
    Tijekom Operacije Pustinjska oluja, B-52 avioni izveli su više od 1.600 borbenih misija, uključujući i poznatu misiju Secret Squirrel, koja je označila početak zračne kampanje protiv Iraka.
     
  3. Operacija Desert Strike (1996.)
    U rujnu 1996., dva B-52H bombardera lansirala su 13 konvencionalnih krstarećih raketa AGM-86C na ciljeve u Bagdadu, kao odgovor na iračke napade na kurdske snage.
     
  4. Operacija Allied Force (1999.)
    Tijekom NATO-ove zračne kampanje protiv SR Jugoslavije, B-52 avioni sudjelovali su u napadima na vojne ciljeve, uključujući i korištenje konvencionalnih krstarećih raketa za neutralizaciju protivničke protuzračne obrane.
     
  5. Rat u Afganistanu (2001.–2021.)
    Od početka Operacije Trajna sloboda, B-52 avioni pružali su blisku zračnu podršku koalicijskim snagama, koristeći precizno navođeno oružje za napade na talibanske i al-Qa'idine ciljeve.
     
  6. Rat u Iraku (2003.–2011.)
    Tijekom invazije na Irak 2003., B-52H avioni lansirali su oko 100 konvencionalnih krstarećih raketa AGM-86C na strateške ciljeve u Bagdadu, podržavajući kopnene operacije koalicijskih snaga.

 

???? Top lista borbenih aviona po broju oružanih sukoba

 

Rang

Avion

Tip

Procijenjeni broj sukoba

Primjeri sukoba

1.

MiG-21

Lovački presretač

30+

Vijetnam, Bliski istok, Afrika, Balkan

2.

F-4 Phantom II

Lovačko-bombarderski

15+

Vijetnam, Jom Kipur, Iran-Irak

3.

F-16 Fighting Falcon

Višenamjenski lovac

10+

Libanon, Irak, Afganistan, Sirija

4.

F-15 Eagle

Lovac za prevlast u zraku

5–7

Bliski istok, Irak, Sirija

5.

B-52 Stratofortress

Strateg. bombarder

6 potvrđenih

Vijetnam, Irak (1991 i 2003), Afganistan, Srbija

6.

Su-27 / Su-30

Lovac / višenamjenski

~5

Gruzija, Etiopija, Ukrajina

7.

A-4 Skyhawk

Lovačko-bombarderski

5–6

Vijetnam, Falklandi, Jom Kipur

8.

F-117 Nighthawk

Stealth jurišni avion

3–4

Panama, Irak, Srbija

9.

A-10 Thunderbolt II

Jurišni avion

3+

Irak, Afganistan

10.

Mirage III/5/2000

Lovačko-bombarderski

3–5

Izrael, Pakistan, Falklandi

 

 

Dragi čitaoče, činjenica je da koncept bombardera B-52 u vrijeme pisanja ovog članka ima 71, a ako uključimo i prototipove čak 73 godine, ipak su ove zadnje, trenutno operativne verzije nešto mlađe. Današnji bombarderi B-52H imaju između 63 i 64 godine, ovisno o godini proizvodnje. Bez obzira, 73 ili 64, to su ipak impozantne godine službe za jedan borbeni avion!  I na kraju, svi članovi posada B-52H su mlađi od aviona na kojima lete, a mnogima su očevi rođeni kada je zadnji B-52H sišao s proizvodne trake!

 

Naslovna fotografija izvor: War On The Rocks

Najčitaniji u ovoj kategoriji

Što je to HAARP?
11.07.2022.
HAARP je jedan od omiljenih pojmova teoretičara urota. Može li se njime utjecati na vremenske prilike? Ili se radi o s...
Ekranitis? Digitalni autizam? Koliko su ekrani krivi za to?
17.01.2023.
Zdrav razum nam govori da niti možemo, niti trebamo bježati od modernog doba, no trebaju li i djeca toliko biti izlož...
Zašto su kućni ljubimci značajni u razvoju djece?
03.01.2023.
Treba li dijete odrastati uz kućnog ljubimca? Ili, možda, zašto je dobro imati kućnog ljubimca? Evo što o tome kaž...
Zašto dabrovi grade brane?
12.01.2023.
Ako su dabrovi po nečemu poznati, onda je to po njihovoj fantastičnoj vještini gradnje riječnih brana! Ali, zašto i...
Spavate li dovoljno?
08.05.2023.
Zašto je važno da spavamo dovoljno? Koliko sati sna je potrebno djeci, a koliko odraslima?

Najčitaniji drugih kategorija

Tri marčane bure
26.02.2022.
Jesu li tri marčane bure bure mit ili stvarnost? Analiza meteoroloških podataka je dala jasan i nedvosmislen odgovor!
Pustinja Atacama
02.09.2021.
Najsuše mjesto na Zemlji s predjelima u kojima 400 godina nije pala kap kiše
Gdje je hladnije: na Sjevernom ili Južnom polu?
23.06.2022.
Sjeverni (Arktik) i Južni pol (Antarktika) najhladnija su mjesta na Zemlji. Međutim, koliko god ova područja izgledal...
Rujan
01.09.2024.
Na početku smo klimatološke jeseni, saznajte kakve vremenske prilike karakteriziraju mjesec rujan
Listopad
01.10.2024.
Mjesec u kom temperature zraka počinju padati ispod srednjih godišnjih vrijednosti